Saturday, August 25, 2007

Petition for Transparency and Accountability at University for Peace (UPEACE)

On July 23, 2007, members of the University for Peace (UPEACE), Costa Rica, student and alumni community initiated an open petition campaign to influence the UPEACE Management to ensure transparency and accountability in all works at UPEACE. This petition was started with concern to the cost-cutting initiatives announced by the UPEACE Management (Dr. Georges Tsai, Ex-Rector, et. al.) in July 2007, initiatives that include the non-renewal of faculty contracts and impact the integrity of academic and non-academic programmes at UPEACE. Among those faculty members whose contracts have been terminated or changed are: Professor Ronnie de Camino Velozo and Assistant Professor Anouk Guiné. The text of the petition is below. Please sign this petition at: http://univpeace.epetitions.net



We, the undersigned, request the Council Members and Management of the University for Peace (UPEACE) take the following immediate actions with regard to transparency and accountability of decision-making processes at UPEACE:


1. Institute a task force composed of elected representatives from faculty, staff, students, alumni, administration, field personnel, and members of the University Council and the International Academic Council, to urgently investigate the reasons for and the impacts of the decided cost-cutting initiatives, as well as to propose alternative measures that do not require the termination/non-renewal of contracts of faculty members whose contributions are integral to the quality of UPEACE's academic programmes.

2. Make available to all members of UPEACE and its concerned partner institutions a precise report containing the review and proposed measures of the above instituted task force, in a period agreed upon by faculty, staff, students, alumni, field personnel, administration and council members.

3. Create two permanent positions in the University Council: one each for the elected representatives of UPEACE students and alumni.

4. Establish oversight and review mechanisms that are open, accessible, acceptable and permanent, and involve the participation of representatives from faculty, staff, students, alumni, field personnel, administration and council members, to ensure transparency and accountability in all decision making processes regarding academic and non-academic programmes at UPEACE.


We thank the Council Members and the Management of UPEACE for their attention to our requests and expect that these actions will encourage and inspire peace, equity and justice in all workings of UPEACE.



Nosotros, los abajo firmantes, respetuosamente solicitamos a los Miembros del Consejo y a la Administración de la Universidad para la Paz (UPAZ) tomar, con la mayor brevedad posible, las siguientes acciones con respecto a los mecanismos de transparencia y rendición de cuentas de los procesos de toma de decisiones a lo interno de la UPAZ:


1. Constituir una comisión compuesta por representantes electos del cuerpo académico, el personal en general, los egresados, los estudiantes, el personal destacado en el campo así como los miembros del Consejo Universitario y del Consejo Académico Internacional, con el fin de investigar, a la mayor brevedad, las razones y los impactos de las iniciativas que se han decidido en cuanto a reducción de costos, así como proponer medidas alternativas que no requieran la terminación o no-renovación de contratos de miembros del cuerpo académico cuyas contribuciones son fundamentales para la calidad de los programas académicos de la Universidad para la Paz

2. Poner a disposición de todos los miembros de la Universidad para la Paz y de sus instituciones relacionadas un reporte preciso que incluya los resultados de la investigación llevada a cabo por la comisión mencionada en el párrafo anterior con respecto a la revisión de las medidas adoptadas y la propuesta de medidas alternativas. El periodo de tiempo para presentar el reporte debe ser acordado por los representantes del personal académico, el personal en general, los estudiantes, el personal destacado en el campo, la administración y los miembros de los consejos.

3. Crear dos posiciones permanentes en el Consejo Universitario, una que sea ocupada por un representante electo de entre los egresados y otra que sea ocupada por un representante electo a partir del estudiantado de la Universidad para la Paz.

4. Establecer mecanismos de revisión y supervisión que sean abiertos, accesibles, aceptables y permanentes y que involucren la participación de representantes del cuerpo académico, el personal, los estudiantes, los egresados, el personal destacado en el campo, la administración y los miembros del Consejo con el fin de asegurar la transparencia y la rendición de cuentas en todos los procesos de toma de decisiones con respecto a los programas académicos y no académicos de la Universidad para la Paz.


Agradecemos a los Miembros del Consejo y a la Administración de la Universidad para la Paz por la atención brindada a esta solicitud y esperamos que estas acciones promuevan e inspiren paz, equidad y justicia en todo el quehacer de la Universidad para la Paz.


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